woensdag 15 augustus 2007

de blauwe mist van verlangen, de paradox

uit:Tristessa van Jack Kerouac

Opeens kijk ik naar de muur en daar hangen plaatjes van mooie kalendermeisjes

(zoals Al Damlette die ook had in zijn kamer in Frisco, één voor elke maand,

we aanbaden hen met tokay-wijn), ik wijs Tristessa er op, ze kijkt vlug de an-

dere kant op, de barkeeper heeft het in de gaten, ik voel me net een beest --


En al de voorafgaande ensalchichas en papas fritas van het vorige jaar,

Ach Gij Daar Boven, wat heb je voor met je kinderen?-Jij met je droeve mee-

dogende en zal-ik-het-dan-maar-ronduit-zeggen onschone gelaat, wat doe je,

wat doe je met je gestolen kinderen die je uit je geest gejat hebt om op een ge-

dachte te komen omdat je je verveelde of louter

Geest was- je had het moeten laten, Heer, Bewust-

wording, je had niet het spelletje van lijden en ster-

ven moeten gaan spelen met de kinderen in je eigen

geest, had niet moeten slapen, had niet moeten flui-

ten om muziek en niet moeten dansen, op je ééntje,

op een wolk, schreeuwend tot de sterren die je zelf

hebt geschapen, God, maar vooral nooit nooit had

je het malle idee moeten krijgen om zulke zielige

zorgelijke simpele stakkerige sloebers als wij te be-

denken, je kinderen-Arm schreiend kind Bull, als

ie ziek is, en ik schrei ook, en Tristessa die zichzelf

niet eens toestaat te schreien....


Oh wat was het geraas en gebral dat tierde en

brulde in kokende almacht, om deze olievlek-wereld

te scheppen?

Omdat Tristessa mijn hulp nodig heeft maar die

niet wil aanvaarden en ik hem niet wil geven-maar

toch, veronderstel eens dat iedereen op de wereld

zich wijdde aan het helpen van anderen de hele dag

lang, om een droom of een visioen van eeuwige

vrijheid, zou de wereld dan geen lusthof zijn?Een

Tuin van Eden, vol minnende paartjes en opgeto-

gen sloebers, jonge dromende drinkers die sterke

verhalen vertellen op wolkjes van pret, Goden-

Zouden de Goden nog vechten?Laat men zich wijden

aan Goden-Die-Niet-Vechten en pats!Miss Pil zou

haar rozige lippen openen en heel de Wereld heel

de dag zoenen, en de mannen zouden slapen-En er

zouden geen mannen en vrouwen meer zijn, enkel

een sex, de oorspronkelijke sex van de geest-Maar

die dag is zo dichtbij dat ik maar met mijn vinger

hoef te knippen om hem te tonen, wat maakt het

Hem uit?.....Hij bekommert zich niet over het recente

voorvalletje dat wereld genoemd wordt.

"Ik hou van Tristessa,".....
***************
Hij sprak ook in gelijkenissen tegen hen:'Kan de ene blinde de ande-
re blinde leiden?Vallen ze dan niet beiden in een kuil?
Een leerling staat niet boven zijn leermeester;pas als iemand zich alles
heeft eigen gemaakt, zal hij de gelijke zijn van zijn leermeester.
uit:Lucas

Geen opmerkingen: