vrijdag 16 november 2007

Ik krijg uitslag van zoveel ik

Ik zat in de engelenbak
en zag het grote schouwspel
zich ontvouwen,
gajes verloren in de buitenkant
het hardnekkige stof
stuurloos in de file
achter geblindeerde glazen
lachend om mijn goedgemutste
gefundeerde zinnen,
er valt blijkbaar weinig aan te verdienen,
het galbraken was begonnen
ingebed in het doordachte weten.
Het doordeweekse botsen tegen een blinde muur,
windmolen gevechten, onmacht in het vlakke land.
Het stagneerde bij een creationist zonder werkelijke verbeelding,
een bedrieglijke elite bedonderd een bedremmelde
economisch afhankelijke stroom van redelijk goede vertrouwelingen.
De communie gaat gelukkig dieper,
erudiet genoeg fatsoen in de afgesleten zolen van mijn schoenen
de liefde dringt zich op
en laat je niet wegkomen met halfzachte oplossingen,
het staat altijd in het recht
vaardig draagt het ons geweten
dichter naar de grenzeloze verlichting

in het donker
het vernieuwd de wettige erfgenaam
de vermoeide voeten op de aarde
geworteld in het vlammende hart
de muren een illusie
we zijn niets anders dan verlossers
het is altijd zo geweest.
Laat je liefde vrij
en schijn heilige schijn!
Vraag mij niet hoe
het moet
zal je toch echt
zelf enigszins uit moeten
vogelen.
Ik maak gehakt van je
in de spiegel machine.
De wasstraat op volle toeren,
de oren worden
uitgespoten,
de mond wordt
gespoeld
en de ogen gaan wijd open
en je verdwijnt door het afvoerputje,
schone ziel
in deze rapsodie in milde stappen.
Ik breek de wereld af
en zet het op zijn plaats
in kosmische proporties
binnen de afgemeten tijd
en zeg het onomwonden,
je raakt ter zijner tijd
je te krappe beperking kwijt,
verloren gaat het in de grenzeloze verlossing
van het hemelrijk,
de eeuwigheid is altijd hier en nu gevonden.
Dit ogenschijnlijke bericht van de zoveelste zot

in het schelle digitale licht raam,
verslaat de alomvattende beweging,
aan de binnenkant van schizofrene tegenwerking
hoogmoedige transcendentie bepaald mijn lot,
ik sla de wil uit je lege handen
en breng structuur
in wetenschappelijke verbanden
ik ben God
en ben kapot

van jou en mij.


rob en de spiegelmachine en een allergie(2007)

Geen opmerkingen: