woensdag 25 maart 2009

Het roestige vuur in de waterrijke rozentuin


uit: De Gâthâ’s van Zarathoestra


De leugen zal aan zichzelf te gronde gaan.

De waarheid zal eeuwig aan zichzelf gelijk blijven.

Richt daarom uw wil op de waarheid.


Op de naderende overwinning zij ons geloof duurzaam gevestigd.

Onze drijfveer zij de waarheid,

die zichzelf gelijk zal blijven in alle wisselvalligheden

van het vergankelijke.

Dan zal zowel nu als straks gelukzaligheid ons deel zijn.


Hazrat Bayazid van Bustam: “ Er komt Liefde….

Uit elke tak, elk blad, elke wortel,

uit elke vrucht, uit elke steen:

Nee – uit alles!”


uit: Het Thomas-Evangelie

Jezus zei:

Ik ben het licht dat boven allen is.

Ik ben het Al.

Het Al is uit mij voortgekomen en het Al is tot mij gekomen.

Kloof een stuk hout en ik ben daar,

til een steen op en jullie zullen mij daar vinden.


Jezus zei:

Als zij die jullie leiden zeggen:

Zie het Koninkrijk is in de Hemel

dan zullen de vogels des hemels jullie voor zijn.

Als zij zeggen: Het is in de Zee,

dan zullen de vissen jullie voor zijn.

Maar het Koninkrijk is binnenin jullie en buiten jullie.

Als jullie jezelf kennen

zullen jullie ook gekend worden

en zullen jullie weten dat jullie zonen van de levende Vader zijn.

Maar als jullie jezelf niet kennen dan zullen jullie in armoede zijn;

dan zijn jullie armoede.


Meester Eckhart:

Het oog waarmee ik God zie,

is hetzelfde oog als waarmee God mij ziet.


Mattheüs 6:28-29

Kijkt naar de leliën in het veld: Hoe ze groeien.

Ze arbeiden noch spinnen.


Toch zeg ik u: Zelf Salomo in al zijn pracht

was niet gekleed als een van hen.


Mohammed:

Wie Zichzelf kent, kent Allah.


De Oepanisjaden:

Zoals het menselijk lichaam is, zo is het Kosmisch lichaam.


Zoals de menselijke geest is, zo is de Kosmische Geest.


Zoals de microkosmos is, zo is de macrokosmos.


Zoals het atoom is, zo is het Universum.


Geen opmerkingen: