woensdag 25 maart 2009

Kosmisch orgasme in bloem motief


Uit:de Avadhûta Gita


Het Absolute is niet bevrijd van geboeid en niet geboeid zijn.

Het Absolute is niet bevrijd van zuiverheid en onzuiverheid.

Het Absolute is niet bevrijd van eenheid en afgescheidenheid.

Ik ben de ongebondene, als het Universum.


Dit is de gehele werkelijkheid.

Dit is de gehele onwerkelijkheid.

Ik heb de verbeelding voortgebracht.

Ik ben onaangetast, mijn natuurlijke vorm is bevrijd.


uit: Tsjândogya oepanisjad


Aldus onderrichte hem het huisaltaarvuur:

,,Aarde, vuur, voedsel, zon(zijn vormen van mij).

Maar de man(Poeroesja, man of geest), die in de Zon wordt gezien,

die ben ik en ik ben die”.


( Koor der Vuren ):,,Hij, die dit vuur aldus kent en vereert,

die weert kwaad van zich af, wordt heer ener wereld,

bereikt de volle levensduur, leeft lang.

Zijn nakomelingschap vergaat niet.

Zowel in deze wereld als in gindse dienen wij hem,

die aldus dit vuur kent en vereert.”


( Brachman is leven .Brachman is vreugde(gelukzaligheid).

Brachman is Ruimte(leegte, Aether)


uit:Het Thomas-Evangelie


Zijn leerlingen zeiden tegen hem:

Wanneer zal het Koninkrijk komen?


Jezus zei:

Het komt niet door het te verwachten;

zij zullen niet zeggen: Zie hier, of: Zie daar.

Maar het Koninkrijk van de Vader

is uitgespreid over de aarde

en de mensen zien het niet.


Geen opmerkingen: